Senast uppdaterad: 2025-05-28
Läs igenom dessa köpvillkor innan du använder webbutiken.
Köpvillkor
Dessa köpvillkor gäller för alla köp som du gör på awendela.se till en svensk adress.
Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp på Webbplatsen.
Svenska lagar gäller.
Avtal om köp i webbutiken ingås med Awendela E-handel AB, organisationsnummer 559264-6474 i Huddinge. Vårt momsnummer är SE559264647401 och produkter i webbutiken har 25% svensk moms inkluderat i priset.
Beställningar
För att genomföra ett köp behöver du ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag. Det innebär att du behöver vara minst 16 år för att handla med direktbetalning för egna pengar eller minst 18 år för att handla på kredit. När du har slutfört ditt köp får du en beställningsbekräftelse via e-post, som bekräftar att vi har tagit emot din beställning.
Produktinformation
Alla bilder i webbutiken som visar en produkts utseende kan inte garanteras återge produktens exakta utseende, till exempel på grund av att bildskärmen kan påverka färgåtergivningen.
GDPR
General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter.
Vi samlar in så lite information som möjligt. Endast den information som krävs för att genomföra köpet.
Vi behöver veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress, adress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information o.s.v.
Vi sparar information av bokföringstekniska skäl i minst 7 år.
Vi kan komma att behöva redovisa underlag för skattemyndigheten.
Vi använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg.
Personuppgifter som tillhandahålls till externa betaltjänster i samband med betalning sparas aldrig av webbutiken och hanteras via betaltjänsternas externa krypterade API-tjänst.
När du har skapat ett kundkonto på webbutiken kan du i inloggat läge ladda ner din data.
Vill du radera dina personuppgifter så skickar du ett meddelande via kontaktsidan.
Betalningar
Vi erbjuder två olika betalningsleverantörer.
- Stripe (Kortbetalning, Swish, Klarna Faktura)
- Paypal (Kortbetalning, Paypalkonto)
Stripe
Betalning via Stripe. Stripe Technology Europe Limited ("Stripe") har övertagit fordran på betalning. Din betalning görs därför direkt till Stripe.
Paypal
Betalning via Paypal/Paypalkonto. PayPal (Europe) S.à r.l. ("Paypal") har övertagit fordran på betalning. Din betalning görs därför direkt till Paypal.
Återbetalningar
När återbetalningar utfärdas sker detta genom samma betaltjänst som ordern betalades med.
Frakt och leveranser
Leveranstider och kostnader bygger på att information som adress och mottagarnamn är korrekt angivna vid ordertillfället.
Efter att en order är skickad kan inte mottagarinformationen ändras i efterhand.
Leveransalternativ
Vi har två olika leveransalternativ
- Normal postförsändelse med Postnord
- Spårbar postförsändelse med Postnord
Vilket leveransalternativ som kommer användas beror på vilken produkt som du beställer och val av leveransalternativ i kassan.
Fraktkostnad
Fraktkostnaden för normala postförsändelser är alltid 0 kronor (”fri frakt”). Fraktkostnaden för spårbar postförsändelse beror på valt leveransalternativ. Hur stor fraktavgiften är framgår även alltid i samband med ditt köp. Webbutiken kan vid behov och utan extra kostnad uppgradera en order från en normal postförsändelse till en spårbar postförsändelse.
Leveranstid
Störningar kan uppstå hos postoperatören som inte webbutiken kan påverka och vid en försening av över 30 dagar räknas postförsändelser som förlorade och kan återbetalas. Meddela webbutiken genom vårt kontaktformulär om du saknar en postförsändelse.
Normala postförsändelser
För normala postförsändelser levereras produkten till dig normalt inom 5 arbetsdagar (helgfri måndag till fredag) antingen direkt i din brevlåda eller till ditt närmsta postombud om försändelsen inte går ner i brevlådan.
Spårbar postförsändelse
För spårbar postförsändelse levereras produkten till dig normalt inom 2 arbetsdagar (helgfri måndag till fredag) antingen direkt i din brevlåda eller till ditt närmsta postombud baserat på val av frakttjänst.
Ångerrätt och returer
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen du har alltid 14 dagars ångerrätt (detta gäller ej företag). Ångerrätten börjar att gälla från och med att du mottagit varan. Kontakta oss alltid innan retur för instruktioner. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som står för returkostnaden och varan ska vara i oförändrat skick vid retur.
Reklamation
Om en vara är defekt eller felaktig var vänlig kontakta oss inom skälig tid så hjälper vi dig med hur du går vidare.
I första hand används digitala bilder för att påvisa fel på varan och returfri hantering men om webbutiken inte kan utläsa felet genom en bild kan webbutiken kräva en manuellt inspektion genom en fysisk retur. Webbutiken betalar returfrakten om felet hittas vid manuell inspektion annars står du för returkostnaden. Spara defekta varor och använd dem inte om du ska reklamera dem. Varor som inte returneras när manuell inspektion krävs kommer inte ersättas.
Hur du kontaktar oss
Om du har några frågor om dessa villkor eller din beställning är du välkommen att kontakta oss. Du kan enkelt nå oss genom vårt kontaktformulär på Webbplatsen. Du kan också nå oss genom att skriva till oss på webbutiken@awendela.se.
Bolagsinformation
Awendela E-handel AB
Rådsvägen 5A
141 48 Huddinge
Sverige
Organisationsnummer
559264-6474
Momsnummer
SE559264647401